Czym jest dobrostan i jak o niego dbać?

04.03.2024 | Aktualności | Lifestyle | Wellbeing

Dobrostan, nazywany również well-beingiem to takie położenie, w którym chyba każdy z nas chciałby się znaleźć. Oznacza stan, kiedy czujemy się komfortowo, a nasza potrzeby są zaspokojone. To połączenie zadowolenia i akceptacji siebie, rozwijania swojego potencjału, poczucie autonomii, dążenia do wyznaczonych celów oraz pozytywnych relacji ze sobą i otoczeniem. Dobrostan przejawia się w sferze fizycznej, umysłowej oraz psychicznej, dlatego warto wiedzieć, jak można o niego zadbać, aby uczucie spełnienia i błogości było często obecne w naszym życiu. 

Uniwersalne elementy

Jest kilka elementów stałych, które wesprą Twoje dobre samopoczucie niezależnie od osobistych upodobań. Dlaczego? Bo opierają się na naszej biologii i pomagają prawidłowo funkcjonować naszym organizmom.

Sen zawsze na pierwszym miejscu.
Tutaj pewnie Cię nie zaskoczymy — dobry sen i regeneracja organizmu to podstawa do prawidłowego działania. Zarówno niedobór, jak i nadmiar snu jest bardzo szkodliwy i może skutkować wieloma negatywnymi dla zdrowia konsekwencjami. U osoby dorosłej dzienne zapotrzebowanie organizmu na sen to 6-8 godzin. Dlatego zadbaj o swoją rutynę, wybierz produkty, które pomogą Ci w nocnej regeneracji i śpij na zdrowie!

Dieta, czyli pyszne i pełnowartościowe jedzenie.
Nasza dieta wpływa na samopoczucie. Jeśli chcesz mieć siłę do działania i czuć się dobrze we własnym ciele, zadbaj o zrównoważone posiłki. Nie musisz odmierzać składników i liczyć kalorii. Włącz do swojego jadłospisu warzywa i owoce, a zrezygnuj z tłustych przekąsek i wysokoprzetworzonego jedzenia. Efekty mogą Cię zaskoczyć.

Sport to zdrowie i endorfiny.
Aby poczuć się dobrze we własnym ciele, nie musisz bić rekordów i ćwiczyć wyczynowo. Wystarczy, jeśli kilka razy w tygodniu pójdziesz na spacer, albo wprowadzisz delikatną gimnastykę lub jogę. Czasem nawet nie musisz wstawać z łóżka! Nie wierzysz? Sprawdź nasze porady.

Relaksacja, czyli spokój w głowie.
Medytacja i techniki relaksacyjne to świetny sposób na radzenie sobie ze stresem, uspokojenie emocji i sprawdzenie, jak faktycznie się czujemy. Nie musisz otaczać się kadzidełkami i włączać sobie egzotycznej ścieżki dźwiękowej (chyba że chcesz!). Wystarczy chwila spokoju i wygodne miejsce. O technikach relaksacyjnych pisaliśmy już tutaj. Sprawdź koniecznie. 

Nie bój się prosić o pomoc.
Czasem najlepiej opracowana rutyna, relaksacja i dieta nie wystarczają. Wtedy warto poprosić o pomoc. Zwykła rozmowa z przyjacielem i nazwanie zmartwień potrafią zdziałać cuda. A jeśli czujesz, że nie masz z kim porozmawiać, zadzwoń na bezpłatny telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym: 116 123. Czynny jest przez 7 dni w tygodniu w godz. 14.00–22.00.

Osobisty sznyt

Prawdopodobnie wiesz, co sprawia, że czujesz się dobrze i wprawia Cię w dobry nastrój. Rób to! Realizowanie się w pasjach, spędzanie czasu z bliskimi, chwila dla siebie z maseczką i ogórkami… Tu nie ma złych odpowiedzi. To, co daje Ci radość i satysfakcję, z pewnością pomoże Ci odnaleźć własny przepis na dobrostan.

zamknij
Obejrzyj lookbook