Zdrowy sen rodziców i dziadków. Jak zadbać o wypoczynek osób 50+?

09.01.2024 | Jak spać dobrze | Lifestyle | Wellbeing | Zdrowie

Mówi się, że wiek to tylko liczba i mamy tyle lat, na ile się czujemy. Dlatego warto dołożyć wszelkich starań, żeby zadbać o dobre samopoczucie. Nie jest tajemnicą, że sen ma wpływ na zdrowie i ogólne funkcjonowanie. Zadbaj o nocny wypoczynek, żeby mieć energię i siły do działania!

Dlaczego z wiekiem śpimy gorzej?

Sen to sprawa bardzo indywidualna, jednak przyjęło się, że dorośli potrzebują od 6 do 8 godzin odpoczynku, żeby się w pełni zregenerować. Zapotrzebowanie na sen jest także uzależnione od naszej aktywności fizycznej — gdy jest ona mniejsza, potrzebujemy też mniej czasu na odpoczynek. Z wiekiem coraz więcej osób boryka się z bezsennością lub z problemami ze snem. Trudności te dotykają aż 20% osób, które ukończyły 50 lat, a z biegiem lat procent ten tylko rośnie. Może to się wiązać z dolegliwościami charakterystycznymi dla dojrzałego wieku, takimi jak problemy z ciśnieniem krwi, trudności z oddychaniem, problemy z układem moczowym, wrażliwość żołądka. Warto jednak pamiętać, że problemy ze snem nie są związane jedynie ze stanem zdrowia. Bardzo duże znaczenie mają nasze nawyki i styl życia.

Zacznij od zdrowych nawyków

Zażywanie tabletek, nawet tylko tych ziołowych nie powinno być pierwszym krokiem przy problemach z bezsennością. Najpierw warto zadbać o prawidłową rutynę w ciągu dnia, która pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie, nie tylko w nocy.

Regularny rytm dnia to pierwszy krok do zdrowych nawyków. Staraj się chodzić spać i budzić o stałych porach każdego dnia, nawet w weekendy. Nie spędzaj w łóżku zbyt wiele czasu, wylegiwanie się, albo zmuszanie się do snu tylko pogorszy Twoje samopoczucie i jakość odpoczynku. 

Zadbaj o aktywność fizyczną w ciągu dnia. Nie musi to być intensywny trening, wystarczy spacer lub delikatna gimnastyka. Warto też cieszyć się słońcem i świeżym powietrzem. Te elementy wspierają działanie organizmu i pomagają w zasypianiu.

Jedz lekko i zadbaj o zrównoważoną dietę. Obfite kolacje tuż przed położeniem się do łóżka mogą sprawić, że będziesz mieć problemy, żeby zasnąć. Badania dowodzą, że aby dobrze się wyspać, należy zjeść posiłek nie później niż dwie godziny przed zaśnięciem. Unikaj też kawy, czarnej herbaty i alkoholu przed snem. Substancje zawarte w tych napojach utrudniają zaśnięcie i obniżają jakość nocnej regeneracji.

Zadbaj o odpowiednie środowisko

Nawyki to nie wszystko! Ważne jest także to, w jakich warunkach śpimy. Wygodny materac znacząco poprawi Twój komfort w nocy. Jeśli wolisz twarde łóżka, a od lat sypiasz na miękkiej gąbce, to już czas na zmianę i zadbanie o siebie. Nie tylko lepiej się wyśpisz, a i Twoje plecy podziękują Ci za tę decyzję.

Kołdra i poduszka również mają znaczenie! Ważne jest, żeby były one wykonane z jakościowych materiałów, które zapewnią odpowiednią cyrkulację powietrza i temperaturę. Świetnym wyborem mogą okazać się produkty naturalne, wypełnione puchem gęsim lub wełną. Takie wypełnienia w połączeniu z materiałami pokryciowymi najwyższej klasy zapewnią otulenie i komfort. Poznaj nasze produkty z puchemprodukty z wełną

Zdrowy sen w każdym wieku

Dobry sen to nie przywilej wieku, warto o niego dbać niezależnie od metryki. Dobre nawyki i odpowiednie warunki przełożą się na więcej siły i energii w ciągu dnia. A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak dbać o wypoczynek, koniecznie przeczytaj nasz poradnik. Link to niego znajdziesz TUTAJ.

zamknij
Obejrzyj lookbook