Dlaczego sen to zdrowie?

23.01.2024 | Jak spać dobrze | Lifestyle | Wellbeing | Wellness | Zdrowie

Zdrowy styl życia większości z nas kojarzy się ze sportem, zrównoważoną dietą, a także ograniczeniem używek. Często zapominamy o tak ważnym i podstawowym elemencie jak sen. A to błąd! Im starsi jesteśmy, tym większą uwagę powinniśmy przywiązywać do odpoczynku i regeneracji.

Sen i jakość życia

Wydaje się, że wszyscy wiemy, jak brak snu wpływa na samopoczucie i ogólną kondycję fizyczną, a mimo to zdarza się nam bagatelizować tę kwestię. Osoby wyspane są zazwyczaj bardziej życzliwe i łatwiej nawiązują pozytywne kontakty z innymi ludźmi. Dbanie o nocny wypoczynek przekłada się nie tylko na nasze codzienne funkcjonowanie, ale również na długość życia. 

Sen hamuje stany zapalne w organizmie. Badania dowodzą, że osoby, które cierpią na niedobór snu, wykazują wyższe stężenie białek związanych ze stanem zapalnym, takich jak białko C-reaktywne. To z kolei może prowadzić do zwiększonego ryzyka chorób serca, w tym zawału. Co więcej, w 2010 roku przeprowadzono badania, z których wynika, że ryzyko zgonu wzrasta wśród kobiet, które śpią mniej niż 5 godzin lub więcej niż 6,5 godziny dziennie.

Odpowiednia rutyna snu jest nie tylko kluczowa dla utrzymania zdrowego trybu życia, ale także dla poprawy jakości naszych interakcji społecznych oraz hamowania potencjalnie szkodliwych stanów zapalnych w organizmie.

Zdrowy sen na poprawę odporności

Kiedy zasypiasz, Twój organizm nadal pracuje, a w ciele zachodzi wiele procesów biologicznych, które sprawiają, że rano budzisz się z nową energią do działania. Odpowiednia ilość snu wzmacnia organizm i wspiera walkę systemu immunologicznego z wirusami i bakteriami. 

Badania wykazały, że zaniedbanie regeneracji jest związane ze spadkiem obronnych limfocytów w organizmie, a także ze wzrostem cytokin, które biorą udział w inicjowaniu stanu zapalnego. W rezultacie nasza zdolność do odpierania infekcji i zakażeń maleje, co może negatywnie wpływać nawet na skuteczność szczepień, na przykład przeciw grypie. Dlatego, jeżeli chcesz uniknąć leżenia w łóżku z gorączką, zaplanuj swój dzień tak, żeby porządnie się wyspać.

Chudnij śpiąc

Tak, tak, to nie jest pomyłka. Sen pomoże Ci w utracie kilogramów i prawidłowym utrzymaniu wagi ciała. W ostatnich latach przeprowadzono wiele badań naukowych, które wykazały, że im mniej śpimy, tym więcej tkanki tłuszczowej odkłada się w organizmie. Co więcej, osoby, które śpią zbyt krótko (poniżej 6-7 godzin), wieczorami częściej odczuwają głód i objadają się. 

Podczas snu zachodzą różnorodne procesy, a układ hormonalny poddawany jest regulacji. W tym czasie uwalniane są 2 kluczowe hormony, które mają wpływ na apetyt: leptyna (odpowiada za hamowanie głodu) i grelina (stymulująca apetyt). 

Niewystarczająca ilość snu powoduje obniżenie poziomu leptyny, a jednocześnie wzrost kortyzolu i greliny. W efekcie w ciągu dnia jemy więcej, niż faktycznie potrzebujemy, a to prowadzi do wzrostu wagi ciała. Co więcej, niski poziom leptyny sprawia, że metabolizm spowalnia. Przy jednoczesnym wzroście poziomu insuliny — warunki do odkładania się dodatkowych kilogramów są wręcz wymarzone! Badania potwierdzają, że zaniedbywanie snu, zwłaszcza pod względem higieny, czasu trwania i jakości, zwiększa ryzyko otyłości nawet dwukrotnie, a także prowadzi do większej ilości tkanki tłuszczowej wraz z każdą przegapioną godziną snu.

Zadbaj o zdrowie

„Zdrowy sen to lepsze życie” to nie tylko ładnie brzmiące hasło. Jeśli chcesz czuć się dobrze, mieć siłę i energię do działania — zadbaj o swój wypoczynek i regenerację organizmu. Efekty zobaczysz już następnego dnia rano, a benefity będziesz odbierać także w dłuższej perspektywie.

zamknij
Obejrzyj lookbook