Wyśpij się za dwoje

19.07.2021 | Lifestyle

Ciąża to czas, w którym dbanie o siebie przychodzi nieco łatwiej. W końcu robimy to nie dla siebie samych, ale również dla małego człowieka, który szykuje się na świat. Powszechne jest zachęcanie przyszłej mamy do odpowiedniej suplementacji, zajmowania miejsca siedzącego w komunikacji miejskiej czy odpoczynku, ale równie kluczowym filarem dobrego samopoczucia w tym wyjątkowym czasie jest sen. Warto przyłożyć się do niego nie mniej, niż do szykowania wyprawki – zwłaszcza, że po narodzinach nowego członka rodziny o wysypianie się może być znacznie trudniej. 

NA KTÓRYM BOKU? 

Wokół tematu ciąży krąży wiele mitów. Jednym z nich jest to, że podczas  całych 9 miesięcy kobieta może spać tylko na lewym boku. W przekonaniu tym jest sporo sensu – leżenie na wskazanej stronie ułatwia krążenie krwi i odprowadzanie limfy. Wszystko zależy jednak od zaawansowania ciąży – im bliżej rozwiązania, tym faktycznie lepiej unikać leżenia na prawej stronie ciała lub na plecach.Może to powodować niepotrzebny ucisk. W razie wątpliwości, czy krótka drzemka na plecach będzie dla Ciebie wskazana, zapytaj o radę swojego lekarza prowadzącego. 

NOGĄ NA PODUSZCE?

W ciąży zmienia się bardzo wiele. W początkowych tygodniach możesz czuć się ogromnie senna. Twoje oczy będą zamykały się przez cały dzień. Pod koniec oczekiwania na dziecko, może okazać się, że nagle spać nie możesz – walczysz z bezsennością. Burza hormonów i przekształcenia w Twoim organizmie robią swoje. Bardzo ważne jest, byś zadbała w tym czasie o komfort kręgosłupa. Im większych rozmiarów staje się brzuch, tym bardziej może przydać się wsparcie dla nogi podczas snu – dobrze jest ją lekko unieść, by nie uciskać małego lokatora. Idealnie przyda się do tego sprężysta poducha podłożona pod udo lub łydkę.

WYGODNIE I… DŁUGO 

Jak zatem spać? Dobrze dobrana pozycja snu oraz wygodna poduszka pomogą przyszłej mamie zebrać siły do nowej roli. Aby wypoczynek był jeszcze bardziej skuteczny, warto pamiętać o kilku kwestiach, takich jak: 

  • zbilansowana dieta i nie objadanie się przed snem,
  • umiarkowana aktywność fizyczna – spacery, joga, basen,
  • komfortowa sypialnia – wywietrzone wnętrze, dobrze dobrany materac,
  • unikanie stresu,
  • ograniczenie spożywania kawy
  • spanie tak długo, jak tego domaga się organizm – nawet, jeśli oznacza to pół dnia w łóżku. 

ŚPIJ NA ZAPAS 

Sen w ciąży to nie tylko wypoczynek. To też inwestycja w lepsze zdrowie. Kobiety ciężarne, które dbają o sen, cieszą się lepszą odpornością. Rzadziej narzekają również na spadki nastroju czy gorsze libido. W USA przeprowadzono badania, w których zauważono, że kobiety, które źle sypiały w 9. miesiącu ciąży statystycznie częściej miały dłuższy i bardziej bolesny poród niż te, które sypiały dobrze. 

Podobno wysiłek, jaki podejmuje rodząca kobieta, jest porównywalny do przebiegnięcia maratonu. Jak wielokrotnie wskazywaliśmy, podstawą skutecznego treningu sportowego jest regeneracja – zawodnikom przed startem w zawodach nakazuje się porządnie wyspać. Kobiet ciężarnych tym bardziej dotyczy takie zalecenie – w końcu przed nimi do przemierzenia jest nie określony w kilometrach dystans, a całe życie w nowej, wymagającej energii roli. 

Zdjęcie pochodzi z sesji AMZ z Agnieszką Jerzyk. Ta polska triathlonistka i lekkoatletka oraz dwukrotna uczestniczka Igrzysk Olimpijskich w triathlonie, aktualnie spodziewa się dziecka.