Jak Twój rytm wpływa na dobry sen?

13.06.2024 | Jak spać dobrze | Wellbeing | Zdrowie

Przez cały czas narzekamy, że brakuje nam czasu. Spieszymy się do pracy, spieszymy się na urlop, spieszymy się z jedzeniem, spieszymy się ze snem. Jeśli ktoś zapytał dlaczego? Po kilku próbach błahej odpowiedzi okaże się, że w sumie, to sami nie wiemy, a jednak czujemy, że powinniśmy. 

A gdyby tak na chwilę wcisnąć pauzę w tym ogarniającym nas pędzie i zastanowić się, co jest ważne dla naszego prawidłowego funkcjonowania? I teraz pewnie wyrecytujesz z pamięci wszystkie zalecenia, które powtarzają osoby promujące slow life: zdrowa dieta, ćwiczenia fizyczne, rozwój umysłowy i duchowy, a przede wszystkim odpoczynek i regeneracja. 

Nie będziemy Ci doradzać, co jeść, czy jak pracować nad swoim rozwojem. Jednak jako specjaliści od dobrego snu, podpowiemy, co wpływa na jego jakość, a także, co możesz zrobić, żeby zadbać o swoją regenerację.

Zacznij od złapania rytmu

Badania dowodzą, że rytm okołodobowy ma wpływ na jakość naszego snu. A czym tak właściwie jest ten rytm okołodobowy?

Rytm okołodobowy, znany też jako cykl dobowy, to wewnętrzny zegar biologiczny, który steruje naszymi procesami fizjologicznymi i zachowaniami w rytmie około 24 godzin. Dzięki niemu wiemy, kiedy iść spać, kiedy się obudzić, a także kiedy nasze ciało ma wydzielać określone hormony, czy utrzymywać odpowiednią temperaturę.

Ten naturalny cykl jest zsynchronizowany głównie przez światło i ciemność, ale również działa na bazie wewnętrznych mechanizmów naszego organizmu. Kluczowym elementem zarządzającym tym zegarem jest jądro nadskrzyżowaniowe (SCN) w podwzgórzu mózgu, które pełni rolę głównego zegarmistrza naszego biologicznego zegara.

Gdy nasz rytm okołodobowy jest zaburzony, na przykład przez pracę zmianową, częste podróże między strefami czasowymi, czy nieregularne godziny snu, możemy doświadczyć problemów ze snem, obniżoną wydajnością umysłową, zaburzeniami metabolicznymi, a nawet depresji. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o regularność naszego codziennego rytmu i dostosowywać się do naturalnego cyklu dnia i nocy.

Czy wiesz, że: Możesz sobie zafundować jet-lag, nie wychodząc z domu?

Wystarczy, że od poniedziałku do piątku wstajesz wcześnie, np. o 6:00, ponieważ musisz zdążyć do pracy i wykonać poranne obowiązki. Natomiast w weekendy, kiedy „nareszcie możesz się wyspać” poranki zaczynasz o 11:00, albo później. Takie rozregulowanie rytmu dnia będzie powodowało złe samopoczucie i inne konsekwencje znane wszystkim tym, którzy zmieniali strefy czasowe. 

Jak złapać swój rytm? 

Na początek postaraj się wyznaczyć stałe godziny zasypiania i budzenia się. Prawdopodobnie od poniedziałku do piątku będzie to znacznie łatwiejsze, niż w weekend. Jednak i tutaj znajdziemy rozwiązanie. 

Mitem jest, że każdy z nas potrzebuje 8 godzin nieprzerwanego snu. Jest to kwestia indywidualna, jednak uśredniając — większość osób dorosłych budzi się wypoczęta już po 6-7h. Ważne jest tutaj, aby zadbać o swój komfort wypoczynku, jeśli będziesz spać wygodnie — jakość Twojego snu znacząco wzrośnie, a godzinowe zapotrzebowanie na regenerację może się skrócić. Z pewnością pomogą Ci w tym kołdry i poduszki z Kolekcji ALPAKA, MERINOKASZMIR Gold

Wracając jednak do rytmu dnia — postaraj się nie zmieniać gwałtownie swoich przyzwyczajeń, tylko dlatego, że jest sobota. Jeśli codziennie budzisz się o 6:00, w weekend przesuń swój budzik na 8:00. Zaskoczy Cię, o ile bardziej wypoczęty / wypoczęta się obudzisz, niż wstając o 11:00. 

Efekty świetlne

Słońce:

Światło dzienne odgrywa ogromną rolę w regulacji naszego rytmu dobowego. Jest ono kluczowym elementem, który pomaga ustawić nasz zegar biologiczny. Ekspozycja na naturalne światło rano działa jak budzik dla naszego organizmu, sprawiając, że wieczorem czujemy się senni, a rano budzimy się pełni energii. 

Co więcej, regularne wystawianie się na światło dzienne, szczególnie rano, pomaga utrzymać nasz rytm dobowy na właściwym torze. Spędzanie czasu na świeżym powietrzu i korzystanie z naturalnego światła poprawia nastrój i poziom energii, co pozytywnie wpływa na jakość snu.

Sztuczne oświetlenie:

Światło ma także wpływ na regulację melatoniny w organizmie. Melatonina to hormon snu, który nasz organizm produkuje w ciemności. Dlatego wieczorem warto ograniczyć ekspozycję na sztuczne światło. Zwłaszcza monitory i ekrany telefonów, które emitują promienie niebieskie, hamują produkcję melatoniny. Dlatego warto unikać intensywnego światła i korzystania z elektroniki na godzinę przed snem, by ułatwić zasypianie i poprawić jakość snu. 

W objęciach Morfeusza

Wypracowanie stałego rytmu dobowego nie jest łatwe, szczególnie kiedy życie lubi nas zaskakiwać. Czasem jest to przedłużająca się wizyta znajomych, czasem ząbkowanie naszej pociechy, a jeszcze kiedy indziej nieplanowana wycieczka do weterynarza z naszym pupilem. Warto jednak próbować, a kiedy już wydarzy się coś, co wybije nas z tego rytmu — uparcie do niego wracać. 

Dbanie o sen to pierwszy krok do zadbania o swój dobrostan i lepsze samopoczucie. Wykonaj ten krok i śpij spokojnie! 

Jak osiągnąć
dobrostan?
Dobry sen to luksus, na który zasługujesz Otul się Kaszmirem.
?